Sabtu, Julai 04, 2009

Kehidupan Berkeluarga

Salam lewat malam,,

Kehidupan berkeluarga penuh cabaran. Bukan semua orang berbahagia. Malah ada yang hidup seperti manis seperti madu tetapi terselit pahit bak hempedu. Itu sebab kekadang ada yang bahagia dan ada yang terseksa.

Islam sudah memberi garis panduan sebelum memilih pasangan hidup. Agama yang utama sebelum lain-lain perkara. Andai kehidupan berkeluarga paksinya ialah cara hidup berasaskan agama, nescaya masalah-masalah kecil tidak menjadi duri dalam daging.

Selalu dalam mana-mana program saya beritahu jarang di kalangan kita atau mungkin tidak ada bertanya khabar begini; Apa khabar iman kamu hari ini? Apa khabar iman isteri, anak-anak dan kaum keluarga kamu? mungkin akan ada orang beranggapan, apabila soalan ini ditanya, dibalas dengan ayat ini : Sudah buang tabiat ke kamu ni?

Mengurus bait muslim memberi seribu pengalaman kepada kami. pelbagai ragam dan karenah yang dapat disaksikan. Ada yang ok. Ada juga sebaliknya. Ada yang pada peringkat awal berlangusng dengan baik, tetapi pengakhirannya tidak seperti yag diharapkan. Insya Allah ada masa saya akan kongsikan.....

Tiada ulasan: