Jumaat, Julai 31, 2009

ADUN Permatang Pasir, Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman meninggal dunia


PETALING JAYA: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Permatang Pasir dari PAS, Hamdan Abd. Rahman meninggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN) dekat sini subuh tadi.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mengesahkan yang Hamdan meninggal dunia, dipercayai kira-kira 6.10 pagi.

"Anak Allahyarham memberitahu yang beliau meninggal dunia di IJN subuh tadi... anaknya kata bila dia bangun dari tidur, ayahnya sudah tiada (meninggal dunia)," katanya ketika dihubungi.

Hamdan dimasukkan ke IJN Isnin lalu.Permatang Pasir adalah salah satu kerusi DUN di bahagian Parlimen Permatang Pauh, Pulau Pinang.

Hamdan, 63, menjadi ADUN sejak 1999.

Jenazahnya sedang dibawa ke pejabatnya di Kg. Permatang Pasir, kata Mahfuz.

"Allahyarham akan dikebumikan di tanah perkuburan Islam di Kg. Permatang Pasir selepas sembahyang Asar (petang ini)," kata beliau lagi.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena, Kedah berkata, PAS sudah kehilangan seorang pemimpin yang sangat memahami perjuangan parti dan kehendak rakyat.

"Ia satu kehilangan besar buat PAS kerana beliau seorang pemimpin yang gigih dan komited kepada perjuangan parti.

"Malah beliau juga dekat dengan rakyat, sebab itu beliau boleh memenangi kerusi yang ditandingi (Permatang Pasir sejak 1999)," katanya.

Pada pilihan raya umum ke-12, Mohd Hamdan berjaya menewaskan calon Umno daripada Barisan Nasional Ahmad Sahar Shuib dengan majoriti 5,433 undi.

Andaian pilihanraya kecil berlaku. Mengikut perkiraan sekarang, ada 22 hari sebelum bermulanya puasa yang dijangka pada 22 Ogos. Jika selepas Hari Raya Aidilfitri yang dijangka pada 20 September cuma ada baki 10 hari saja genap 60 hari tempoh pilihan raya kecil wajib diadakan.

Bagus juga pilihanraya dibuat pada bulan puasa. Peperangan di dalam bulan Ramadhan mengikut sejarah, dimenangi tentera Islam seperti dalam Perang Badar, Perang Tabuk, peristiwa Fathul Makkah, pembukaan Andalusia (Spain), Perang Zallaqah, Perang 'Ain Jalut, Perang Yakhliz, Perang Yom Kippur (juga dikenali sebagai Peperangan Arab-Israel 1973, Perang Oktober, dan Perang Ramadhan). Mudah-mudahan ramadhan kali ini membawa khabar gembira. Pilihanraya kecil Lunas juga bulan Ramadhan dan dimenangi YB Saifudin nasution PKR...

Tiada ulasan: