Sabtu, September 13, 2008

teliti dalam bertindak

salam ramadhan..

teringat kisah khalid alwalid diminta oleh Rasulullah s.a.w memerangi kaum bani mutalib. pesanan nabi kepada khalid, sebelum perangi mereka selidiki dahulu. sudah pasti seorang jeneral yang terkenal dengan kebijaksanaan berstrategi dalam mana-mana peperangan akan menurut perintah nabi dan menghantar pasukan perisik. hasil risikan, kaum tersebut selamat diperangi oleh tentera khalid atas maklumat yang didapati.

kisah ini adalah sebahagian daripada nuzul ayat 6 surah al-hujurat.

"wahai orang-orang yang beriman, jika datang seseorang fasik dengan membawa sesuatu berita, maka selidikilah terlebih dahulu agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahu keadaannya (secara jahil), maka dengan itu jadilah kamu di atas perbuatan kamu itu orang-orang yang menyesal."

kisahnya bermula apabila nabi mengutuskan al-walid bin aqabah mengambil harta sedekah dari bani mutalib. setibanya di sana, alwalid dapati mereka keluar berama-ramai untuk mengeluarkan sedekah. al-walid kaget dan beranggapan penduduk bani mutalib mahu mengejarnya dan memukulnya. al-walid memaklumkan kepada nabi penduduk bani mutalib telah murtad. kemudian nabi mengumpulkan bala tentera dan menugaskan khalid al-walid mengetuainya. setiba khalid di perkampungan itu, dihantar perisik untuk pastikan kesahihahn maklumat. hasil risikan pengintip dapati kedengaran suara azan dan mereka menunaikan solat. maka khalid bertemu dengan mereka setelah tiba pagi dan didapati mereka adalah orang Islam. pasti. pulanglah Khalid al-walid ke madinah unutk memaklumkan hal sebenar kepada nabi. maka selamatlah penduduk bani mutalib daripada diserang daripada saudara mereka sendiri..

pengajarannya;
1- jangan tergopoh-gapah dalam tindakan
2- selidiki dahulu sebarang berita buruk yang diterima
3- jangan cepat menghukum

Tiada ulasan: