Rabu, September 24, 2008

RAMADHAN pasti kuingat pemergianmu




tiap kali ramadhan pasti wajah mulusmu kuingati dan cermati.. sudah 2 ramadhan ketiadaanmu. kumasih ingat, waktu itu aku di kuala lumpur. bergegas pulang bersama adik-adikku ke kampung tatkala dikau dikejarkan ke hospital kuala terengganu. dalam keadaan letih berpuasa sempat juga kami menjengah jasadmu di saat-saat akhir. alhamdulillah kepulanganmu di sisi Yang Esa di bulan yang mulia.19 ramadhan akan menjadi tarikh ingatanku. saban ramadhan wajahmu selalu menjengah benak di kepalaku. seolah-olah turut menyambut ramadhan.. kudoakan kebaikan di dunia dan di akhirat buatmu.

terngiang-ngiang batukmu memecah suasana, sayup-sayup suaramu memangil-manggil namaku.. baju yang kubeli untukmu, itulah baju yang terakhir dirimu sarungi sebelum ditukar di hospital. aku lihat dan tatap wajahmu tatkala sakaratulmaut mencabut nyawamu..

kusedari perubahan dirimu tika kupulang bercuti bersama isteri 2 bulan sebelum pemergianmu. membawa kami bersiar-siar ke pasar..ahh tak pernah dibuat olehmu. hati kecil sudah terasa sesuatu berlaku apabila dikau berkurung di bilik tidur ketika kakiku ini mahu berangkat pulang ke kuala lumpur. ku yang menyambut tanganmu bersalam tanda perpisahan terakhir buatku dan dirimu di kamar tidurmu. mungkin itu tanda-tanda akan kukehilanganmu..

2 tahun sudah berlalu, kullu faat faat, kullu aat, aat.. setiap yang hilang, biarkan hilang, setiap yang datang, biarkan ia datang. moga dikau aman di sana..

Tiada ulasan: