Khamis, September 11, 2008

IFTAR RAMADHAN

Ramadhan Kareem..

boleh dikatakan setiap hari kita beriftar.. ada yang dibuat secara berjamaah.. hari ni pun ada undangan iftar di Bangi.. untuk orang-orang muda. apa tujuan iftar ramai-ramai ni? sudah tentu untuk ikat silaturrahim, mengikat mahabbah dan mengukuhkan kesatuan..
ingat masa kampus dulu iftar ketika training calon.. lepas mengeluarkan suara, ramai-ramai iftar setalam bersama. yang unik ada seorang muslimat india.. masa tu tak islam lagi.. lani dah islam.. ( baca artikel sebelum ini) dia pun turut berpuasa dan berbuka sekali.. makan setalam sekali..dengan muslimat la. alhamdulillah. mungkin berkat Ramadhan. beliau telah memeluk Islam.

lepas berbuka, solat maghrib, tunggu isyak, kemudian tarawih , sambung balik training.. letih tu letihla tapi demi tanggungjawab kita laksanakan juga. akhi R ada berkata" orang lain seronok boleh fokus ibadah sepanjang Ramadhan ni,qiam, qiratul quran tp kita kena training. takpe kita sedang berjihad juga." ya, Nabi pun berperang dalam bulan Ramadhan. pahlawan Islam pun berjihad dalam bulan ramadhan. eh.. kitakan pahlawan juga.

Tiada ulasan: