Jumaat, September 05, 2008

1 RAMADHAN 1 SEPTEMBER


kebetulan tahun ini 1 ramadhan disambut dengan tarikh 1 september.. jadi tak susah sangat nak mengira hari-hari berlalu dalam bulan ramadhan. nak set tarikh untuk bulan ramadhan pun agak senang.. biasa kalau ada program ihya' ramadhan, mereka menggunakan tarikh hijrah. " ustaz, datang ceramah ye 6 ramadhan" kalau sebelum ni kita tanya balik " 6 ramadhan tu bile ek? " untuk tahun ni, senang dan mudah ingat. kalau nuzul quran 17 ramadhan, bermaksud 17 september..

Merujuk kepada Ayat 183 surah al Baqarah :


Wahai orang yang beriman ! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana ianya diwajibkan ke atas orang - orang sebelum kamu , semoga kamu bertaqwa kepada Allah swt.

( Surah al Baqarah : Ayat 183 )

moga-moga kita semua di kalangan orang yang bertaqwa sepanjang tahun. bukan bertaqwa bulan ramadhan sahaja. maksud taqwa ialah memelihara diri daripada siksaan dan kemurkaan Allah Ta’ala dengan melaksanakan perintah-perintahNya, taat kepadaNya dan menjauhi larangan-laranganNya serta menjauhi perbuatan maksiat.

kita pun berharap semua pimpinan negara beriman dan bertaqwa. di bulan ramadhan yang mulia, kalau perkara itu benar katakanlah ia benar. kalaulah benar imam ramlang sanggup berbohong baru-baru ini, tak layak beliau diangkat menjadi imam masjid. tapi kalau pegawai khas TPM yang berbohong, kita berharap cepat-cepat bertaubat dan mendapat keampunan Allah. bulan puasa ni...

semoga kita perbanyakkan amalan, hindari dosa. puasa perut, puasa telinga, mata, tangan, kaki, mulut dan seluruh anggota badan yang lain. biar mulut busuk pada bulan ini, tetapi nanti semerbak harum bak kasturi.

Tiada ulasan: