Rabu, Ogos 12, 2009

3 Hari 2 Malam di Langkawi

7-9 Ogos kami berkesempatan ke Pulau Langkawi. Inilah kali pertama aku sampai di sini. Penginapan yang menjadi pilihan tidak jauh daripada Lapangan Terbang Langkawi. Bersebelahan sahaja iaitu Hotel Helang. Ok juga hotel ini, 2 katil bersaiz queen. tapi bilik 514 ini ada masalah juga iaitu bilik airnya bertakung...Jumaat kami sampai pada jam 7 lebih kurang.. Malam tu terus call kawan-kawanku di sana iaitu Rokhaimi dan Zulkifli. Lama betul tidak jumpa depa... 4 tahun dah kut rasanya... Jumpa-jumpa depa sudah ada perubahan fizikal terutamanya Rokh.hihihihi.. Lepak-lepak sekejap di bilik hotel layan kenangan lampau. Kemudian kami pakat ramai-ramai pekena santapan tengah malam... Esok plan Zul akan jadi pemandu pelancong kami..

Sabtu pepagi lepas sarapan di hotel, Zul datang dengan Honda City yang dikecualikan cukai 30%. Kami berpergian ke pantai Chenang dengan 2 kereta.. Abang Asnul bawa kereta sewa hotel. Singgah di Laman Padi ambil gambar sikit. Selepas tu pi Pantai Chenang. Kebetulan hari ini angin dan ombak kuat. Seterusnya perjalanan diteruskan ke Pekan Kuah. Apa lagi mencari jualan pinggan mangkuk dan coklat yang dikatakan murahlah. Destinasinya ialah Haji Ismail Group yang billboardnya 'Hijau Putih". Berbelilah mereka yang suka membeli. Kemudian makan tengahari di Pekan Rabu. Rumah Zul dekat-dekat sini je. Sempat juga dia balik rumah sekejap sementara kami memborong di gudang Haji Ismail Group. Setelah selsai makan, kami menuju ke Makam Mahsuri. Dalam jam 3 Zul hantar pulang ke hotel. Zul sampai di sini sahaja dan pulang ke rumahnya di Kuah yang mengambil masa 20 minit. Terima kasih Zul. Kami rehat-rehat sekejap di bilik hotel. 6.30 petang kami sambung balik ke Kuah mahu berbeli belah pinggan mangkuk lagi. Tempatnya ialah di Idaman Suri pula. Setelah puas barulah kami pulang dan singgah makan di Padang Matsirat.

Ahad di Langkawi ialah hari bekerja. Zul mengajar pagi, jadi turn Rokhaimi menjadi pemandu pelancong kami sebab Rokh mengajar sebelah petang. 9.15 pagi Rokh datang dengan menaiki Honda Civic yang juga dikecualikan cukai 30% ( saja nak habaq kat hampa). Lokasi yang dituju ialah Beras Terbakar. Beli belah sikit baju langkawi nak bagi pada mereka yang berkenaan. Setelah puas pusing-pusing di sini, kami bertolak ke Langkawi Geo Park. Dari sini kita dapat ke Gunung Mat Cincang dengan menaiki kereta kabel.Sebelum sampai ke Langkawi Geo Park, berhenti sejenak di Telaga Harbour Park.

Menaiki Kereta Kabel seronok juga. Kebetulan hari agak ramai pelancong asing dan tempatan yang datang disebabkan semalam kereta kabel tidak boleh naik kerana cuaca tidak mengizinkan.Ketinggian yang kami naik ialah 710 meter. Duduk atas awan tu. Kereta kabel ini bergerak memakan masa 20 minit. Dengan ukuran sepanjang 919.5 m, kereta kabel Langkawi ini, telah diperakui oleh Malaysia Book of Records sebagai The Longest Free Span Single Rope Cable Car di dunia. Dari kereta kabel kita dapat menyaksikan keindahan air terjun Telaga Tujuh. Berbaloilah dengan harga RM15 seorang.

Selepas selesai menaiki kereta kabel ini kami berkenalan dengan rusa-rusa yang jinak. Inilah kali pertama aku pegang rusa. Selalu makan daging rusa je. Cadangnya nak naik gajah tetapi mahal sangat RM50 untuk 5 minit je.. baik naik jongkang jongket. Rokh datang dalam 12. 45 untuk bawa kami ke destinasi seterusbya iaitu Underwater World Langkawi. Dalam perjalan kami batalkan dan kami singgah makan di Padang Matsirat, makan ikan keli bakar. Rokh terpaksa tinggalkan kami di sini kerana dia perlu bergegas ke sekolah. Terima kasih The Rokh. Selepas makan kami pulang ke hotel dan bersiap-siap untuk menaiki flight jam 7.15 malam.Pulang ke Kuala Lumpur dengan mengkelek seribu kenangan dan merasai kemanisan bersahabat.