Khamis, November 13, 2008

Mazuan berdenggi

Selepas mendapat panggilan pagi semalam daripada asyraf tentang keadaan mazuan dan anaknya yang kedua-dua kena tahan di wad Hospital Port Dickson, kami ambil keputusan pergi ziarah beliau petang itu juga. Mazuan didapati suspek denggi dan anaknya ada jangkitan pada mata yang menyebabkan mata kanannya membengkak. Teragak-agak juga sebelum sampai Hospital Port Dickson ni, takut sesat sebab yang ada papan tanda ke hospital ni hanyalah yang tertulis 10 km. Selepas itu, aku main agak-agak sahaja, ingat-ingat lupa.Aku pernah lalu dulu daripada melaka ketika pergi ziarah mazuan dahulu. Cadangan aku kepada kerajaan negeri ; pergiat memperbanyakkan papan tanda supaya memudahkan mereka yang pertama kali bertandang ke Negeri Sembilan.

Sampai tepat 7 malam ketika azan maghrib berkemundang terus ke wad 1 katil 21.. bersualah dengan Mazuan yang ditemani Mifrah dan anaknya. anaknya si Shifa' (sama nama dengan anak aku)dah keluar wad setelah dicucuk antibiotik melalui tangan kanannya dan bengkak di mata sudah beransur surut. Keadaan Mazuan masih belum stabil.. terlantar tidak bermaya. aku tengok macam makin kurus sahaja si mazuan ni yang sememangnya sedia kurus. Melalui report yang ada di hujung katil itu, tekanan darahnya agak rendah, 44. Mazuan pula memang tak lalu makan, air hundred plus sudah ada 3 botol besar termasuk yang aku bawa masih tak terluak. Kata meefrah, Mazuan degil sikit nak minum dan makan. Dia tak mahu. Hari ni memang dia tak nak makan. Aku rasa, dia ada tenaga sebab air yang dicucuk masuk melalui tangan kirinya itu. Kalau tidak, dia akan jadi makin lemah lesu. Macam-macam cadangan aku berikan pada Mifrah untuk tambah darah si Mazuan ni. Makan sup ketam, minum air livita honey, kena paksa minum air sampai muntah pun tak apa. Yang paling penting, Mazuan kena minum air banyak-banyak. Denggi ni itu sahaja ubatnya. Rupa-rupanya menurut Mifrah kawasan kuarters guru yang mereka diami itu sudah ramai yang kena suspek denggi. kawasan berdenggilah tu. sebulan 2-3 kali kena fogging.

Dalam 7.30 malam, waktu melawat tamat, terus kami ke surau tunaikan solat maghrib sebelum berusaha mencari sup ketam untuk Mazuan. Senang nanti Mifrah bawakan besok suruh Mazuan telan. Kami cari banyak kedai, tapi malang tak ada yang buat sup ketam. Akhirnya kami berhenti makan, perut dah lapar. Seusai makan, kami bertolak pulang dan aku berpesan kepada Mifrah sekali lagi, buatkan sup ketam untuk Mazuan. Moga Mazuan cepat sembuh. Nanti boleh sertai kami ke Cameron Highland.

2 ulasan:

Hafiszi Othman berkata...

Mazuan, lama betul aku xjumpa dia. Tau2 kena denggi. Boleh tau rumah mazuan+mifrah kt mana shahrul. Ada masa aku nak ziarah la.

Tanpa Nama berkata...

salam syahrul,
apa kaba mazuan, ana baru terbaca cerita dia lepas ada orang suruh baca blog anta.... anta apa khabar

Tuan Kamarul